Meta Ads och Google Ads - vad, varför och hur?

Meta Ads och Google Ads - vad, varför och hur?

Tre timmars grundläggande introduktion i hur man annonserar via Meta (Facebook/Instagram) och Google.

Den inledande delen ger en grundläggande förståelse av annonsplattformarna — exempelvis vart man kan synas, viktiga strategiska skillnader och vad som krävs för att sätta igång.

Därefter följer en guidning i respektive annonsverktyg via skärmdelning. Utbildaren navigerar och visar hur man rent konkret skapar kampanjer, målgrupper och annonser.

Slutligen presenteras tips på hur man kan arbeta med målsättning och optimering för att förbättra sina resultat.

MÅLGRUPP

Utbildningen vänder sig till dig som vill ha grundläggande kunskaper om hur man använder annonsverktygen från Meta och Google i praktiken och som dessutom vill utveckla dina förutsättningar att ta strategiska beslut inom digital marknadsföring.

MÅL MED UTBILDNINGEN

● Ökad kunskap om möjligheterna inom Meta Ads och Google Ads.
● Ökad förståelse för relevanta termer och koncept.
● Ökad kunskap om hur man använder annonsverktygen i praktiken och skapar egna kampanjer i Meta Ads och Google Ads.

UTBILDNINGSINNEHÅLL

Intro

● Varför betald annonsering?
● Förklaring av termer/koncept i annonsverktygen
● Vad är Meta respektive Google Ads och vart kan man synas?
● Viktiga skillnader på Meta Ads och Google Ads
● Vad krävs för att komma igång?
● Mätning, spårning och cookies

Meta Ads i praktiken
(Utbildningsledaren delar sin skärm)

● Att navigera i annonsverktyget
● Att skapa egna målgrupper
● Genomgång av kampanj-inställningar
● Genomgång av ad set-inställningar
● Skapande av annonser

Google Ads i praktiken
(Utbildningsledaren delar sin skärm)

● Att navigera i annonsverktyget
● Genomgång av kampanjtyper
● Genomgång av kampanj-inställningar
● Genomgång av annonsgrupp-inställningar
● Att välja sökord och matchningstyp
● Skapande av annonser

Att optimera för lönsamhet

● Målsättning
● Utvärdering och optimering

Goda råd

● Att tänka på om man tar extern hjälp
● Vägar till att lära sig mer

Utbildningsledare:

Måns Dahlberg, Montilo AB , 073-071 94 38, mans@montilo.se

Måns driver eget som konsult inom digital marknadsföring, med främsta fokus på betald annonsering. Han arbetar dagligen med Meta Ads och Google Ads åt kunder i olika branscher och hjälper även flera digitalbyråer att förbättra sina kunders annonsering.

— Mitt mål är att utan omvägar förmedla relevant och användbar kunskap på ett tydligt och lättförståeligt sätt.

 

Läs våra avbokningsregler här.

Läs om hur vi hanterar personuppgifter här.

Anmäl dig här

Allmänt
Faktureringsuppgifter
Deltagare
Lägg till extra deltagare +
Övrig information

Har du frågor? Kontakta oss!

Johanna Stålhammar

johanna.stalhammar@nuvab.se
076 301 19 90

Johanna Stålhammar