Salong Hårfager

Månadens medlemsföretag i december månad är Salong Hårfager som drivs av Ing-Marie Albinsson. Du kan läsa mer om Ing-Marie och hennes företag här.

 

Månadens Medlemsföretag

 Ing-Marie, berätta för oss – Hur är det att driva företag på landsbygden?

Som med allt annat är det både för- och nackdelar med att driva ett företag på landsbygden. Och då en frisersalong.

Spontaniteten med att hoppa in på en drop-in när du går förbi en frisersalong i stan uteblir ju hos mig. Men ringer man eller skickar meddelande på morgonen så kan jag, i mån av tid, oftast lösa det och vi hittar en tid.

Att det är långt att åka till min salong är något jag ibland får höra. Men då brukar jag svara att det är precis lika långt från Vetlanda till S.Solberga som tvärtom. Och många av mina kunder bor ju i närområdet så då är avståndet inga problem.

Nog med nackdelar. Det är fördelarna som överväger. Jag är positiv till min natur så jag väljer att framhålla dom. Att vara egen företagare är ju en livsstil och inget man är måndag till fredag. Men jag trivs med att råda över min egen tid. Det är en stor fördel.

En annan fördel är att jag slipper arbetsresor, vilket gör att jag effektiviserar min tid till max.

Det kan tyckas ensamt att inte ha några jobbarkompisar, men jag trivs med att ha det så, och med att driva mitt eget företag.  Jag bestämmer själv, och beslutsvägarna är korta och raka. Har jag luckor i bokningarna sätter jag mig med kontorsarbete, eller hoppar i stövlarna för sysslor utomhus. Då jag bor på en gård, finns det alltid saker att göra.

Variationen i mitt yrke är också en fördel. Både med frisyrmodet som växlar, och med kunderna. Jag klipper damer och herrar, tjejer och killar, unga och gamla, och barn. Och då blir det aldrig långtråkigt. Samtalen går från högt till lågt och jag blir själv väldigt allmänbildad. Då jag är friskvårdsintresserad så hamnar vi ofta i intressanta samtal om kost och motion.

Och uthållig, och envis är jag. Det måste man vara för att driva ett enmansföretag på landsbygden.

 

 Vi vet att du precis har firat 25års jubileum, vad är det unika som har skapat din framgång och uthållighet genom åren?

Att jag överhuvudtaget valde att öppna en frisersalong i det egna hemmet 1993, berodde på att jag ville vara hemma hos barnen så mycket som möjligt. De var då 5, 3 och 1 år gamla. Jag anpassade öppettiderna efter sambons arbetstider och fick på så sätt möjlighet att ha öppet på varierande tider. Ena veckan eftermiddagar och kvällar, och den andra veckan förmiddagstider.

När barnen blev äldre jobbade jag när de var i skolan och jag har satt en ära i att alltid kunnat ha middagen färdig när de kom hem.

Nu när barnen är utflugna är jag mycket anpassningsbar efter kundens önskemål och öppnar vissa dagar kl. 07.00 och stänger vissa dagar kl. 21.00.

Det unika med mig och min frisersalong tror jag, och hoppas jag är den mysiga stämningen vi byggt upp genom åren. Kunderna blir ens vänner. Jag är en bra samtalspartner och kunderna vet att jag inte för något vidare. Det vi pratar om i förtroende på salongen, stannar där. Så även om jag inte är den “bästa” frisören, så ska jag i alla fall vara den trevligaste!

 

 Vad är det viktigaste för dig just nu och vilka utmaningar står ni inför?

Det viktigaste för mig är att se till att företaget, och företagandet löper på. I december gäller det att inte börja stressa utan att ta en dag i taget. Det är alltid roligt att jobba innan jul, då kunderna har mycket roligt på gång och är glada.

En stor utmaning var när telefonnätet försvann i vår del av kommunen. Jag hade tur som bor högt, så det har aldrig varit några problem med täckning till mobiltelefon. Detta är en nödvändighet i det kontantlösa samhället då jag 2016 införskaffade kortterminal. Nu betalar så gott som alla med kort, eller via swish. Och vissa kunder beställer tid via sms, eller Messenger.

Kassaregister lagstadgades 2010, så det installerades och var klart att användas efter julledigheten det året.

Så för mig på landsbygden är det viktigt att all kommunikation fungerar. Både i luften, i marken och genom underhåll på vägarna. För mig är varje dag, och varje kund en utmaning då det gäller att göra ett bra jobb och få ett positivt resultat efter varje kunds önskemål.

 Kan du avslöja några planer du har inför framtiden?

Jag har inte några direkta nya planer för framtiden, men några utbildningstillfällen och kurser inom yrket blir det under 2019.

 

 Avslutningsvis – Vilka styrkor ser du i Vetlanda?

Jag älskar Vetlanda! Som född och uppvuxen här har Vetlanda alltid varit “stan”. Jag har så många minnen från affärer och tycker fortfarande att Vetlandas julbelysning är den vackraste av alla jag sett!

Jag tycker närheten i Vetlanda är bra, liksom utbudet. Vi har allt som kan förväntas av en stad i Vetlandas storlek. Jag tror att näthandeln kommer att öka ännu mer och det slår tyvärr hårt mot handlarna, så det är viktigt att vi stödjer våra affärer och handlar det vi kan på hemmaplan. ICA Nära i Korsberga är en fantastisk affär med stort utbud på liten yta. Den trevliga och serviceinriktade personalen gör att man gärna stödjer butiken. Det är viktigt att även affärer utanför Vetlanda tätort lever.